martedì 9 giugno 2009

Straw "Shoplifting"



Ma come non farsi conquistare a suo tempo dalle melodie degli Straw? Mi ricordo quando uscirono i primi singoli, subito a braccare il buon Claudio al grido di "Ecco i miei nuovi idoli!".
Tutto molto semplice, molto scontato, eppure così accattivante con i loro ritornelli, con quell'aria pop che cresce ad ogni ascolto.
Il classico gruppo che nel periodo d'oro era gettonatissimo, poi subito dopo, come per magia, ecco che non se li ricorda più nessuno. Non arrivarono nemmeno al secondo disco, del quale è uscito un promo con 5 pezzi che al più presto metterò sul blog.
Sotto trovate un pò di Wiki e una recensione del disco di rockol. (1999 Warner)


Straw was formed in Bristol by Mattie Bennett (vocals/guitar) and Roger Power (bass/guitar), formerly of The Blue Aeroplanes. Later adding keyboardist Mark "Duck" Blackwell, the group signed to Arista Records under the moniker "Please" with a different lead vocalist. They recorded an album in Boston with American record producers Sean Slade and Paul Q. Kolderie. Unhappy with the results, however, the band were dropped by the label after releasing a single, "If I Was God..." (1995, Sugarscoop Records).

When Arista kept Please's singer under contract, Bennett stepped into the lead vocalist role, the band adding drummer Andy Nixon and re-christening themselves Straw. This newly revitalised line-up was quickly signed to WEA and issued its debut single "Weird Superman" in the summer of 1998. Two more singles and one EP were released: "The Aeroplane Song," (charting at no. 37 in the UK Singles Chart on 6 February 1999),"Moving to California" (charting at no. 50 on 24 April 1999),[1] and Soundtrack of the Summer (including "The World Is Not Enough" — a James Bond theme attempt) in 1999 before Straw released their first full-length effort, Shoplifting.

Throughout 1998 and 1999 the band toured extensively with Puressence, Space and Feeder alongside emerging future stars Muse and gigs with Supergrass, Alanis Morisette, Fountains of Wayne and Reef. The extensive touring and television appearances (including the O-Zone and TFI Friday) took their toll, and differences broke out in the band resulting in the dismissal of Power after the band's final appearance of 1999 at the Glastonbury Festival. They were also subsequently dropped by WEA. They recruited new bassist Dan McKinna, and self-funded (and self-produced) the recording of several new tracks in the basement studio of Pete Thomas' house. On the strength of this new material they were signed to Columbia in 2000 and released the 4-track EP Home Work and the single "Sailing Off the Edge of the World" to critical acclaim.A second album, Keepsakes, was slated for release later that year but they were dropped by Columbia and went their separate ways shortly afterwards.

Andy Nixon and Dan McKinna went on to play in The Jeevas with Crispian Mills of Kula Shaker and then onto The Magic Bullet Band. McKinna has been a session player for many bands including James Morrison, Ben's Brother, Stuart Staples (Tindersticks), A Man Called Adam and Farrah. Blackwell, after producing Straw, The Jeevas and The Magic Bullet Band, continues to work as a record producer. Bennett is currently a teacher. (Wikipedia)

Inizia americano, finisce inglese, ma c’è qualcosa di buono che si insinua nell’irritazione. Qualcosa che cresce ascolto dopo ascolto e che ti fa dire, dopo un po’, “però, questa non è niente male, e anche quest’altra, molto beatlesiana, ci vuole anche coraggio per riproporla così sfacciatamente”. Insomma, se all’inizio “Shoplifting” ti scoraggia per la sua banalità, alla fine se non altro ti dimostra che la leggerezza è voluta e che è addirittura lontana parente dei quattro nonnetti di Liverpool e cugina di primo grado di quei teppistelli redenti degli Oasis. Weird stuff, almeno per quanto riguarda la voce di Mattie Bennett, che ci mette un po’ ad entrare in circolo, ma quando poi ci si abitua tutto funziona a meraviglia. La galleria degli hits va via che è un piacere, dal singolo celebrato “The aeroplane song” attraverso “Weird superman”, “Wake up (Miss Venezuela)”, “Moving to California” e “Anthem for the low in self esteem”, mentre sono più che buoni anche i singoli lenti come “Postcards from hell”. Dall’apparente rock’n’roll modello Usa allo sdolcipop inglese il passo il breve, almeno su questo disco, ma se deciderete di ascoltarlo non ve ne pentirete, perché poi alla fine il potere delle armonie prevale su tutto. Chissà cosa faranno in futuro, e soprattutto come, se saranno ancora così brit e orchestrali oppure si lanceranno verso lidi più fragorosi e impervi: per ora gli Straw con “Shoplifting” fanno il tagliando alla vettura: c’è qualcosa da rivedere, qualcosa da cambiare, ma l’auto è ancora nuova: per ora andateci in vacanza e poi ci rivediamo fra qualche mese. (www.rockol.it)


- Dracula Has Risen From The Grave
- Weird Superman
- Aeroplane Song
- Moving To California
- Shoplifting
- Kill Your Boyfriend
- Anthem For The Low In Self Esteem
- United States Of Amnesia
- Postcards From Hell
- Soundtrack Of The Summer
- Wake Up (Miss Venezuala)
- We Don't Belong


STRAW

Nessun commento:

Posta un commento