venerdì 28 agosto 2009

Cornershop "When I Was Born For The 7th Time"



I Cornershop sono tornati alla ribalta nel 2009 con il nuovo disco, ma è un bel pezzo che sono in pista. A essere sincero non li ho mai amati più di tanto. Anzi, sto disco lo avrò ascoltato si e no 3 volte, e tutto per colpa della simpatica Asha...poi è finito nel dimenticatoio. E oggi eccolo qui. (1997 Wiiija)


Cornershop's breakthrough second album, Woman's Gotta Have It (1995), won most of its critical plaudits on the strength of its bookend tracks, "6 a.m. Jullandar Shere" and "7:20 a.m. Jullandar Shere" – 16 minutes of brilliant East-West instrumentation that easily made up for some of the album's less-successful forays into indie rock. The band's leader, Anglo-Indian singer and guitarist Tjinder Singh, knew how to straddle his cultures, but he had yet to master the art of fusing them.
Two years later, Singh and Cornershop have hit their stride. When I Was Born for the 7th Time is a cohesive, finely crafted LP in which the last album's low-fi funk expands into low, fat grooves, and Singh's pancultural, anti-racist lyrics become more sophisticated but no less impassioned. The band's latest lineup – Singh; guitarist, tambourist and keyboardist Ben Ayres; percussionist Peter Bengry; sitar player and keyboardist Anthony Saffrey; and drummer Nick Simms – has honed its musicianship, blending a rich assortment of traditional Asian instruments with pop guitar, sample collages and DJ scratching. Best of all, Singh now toys with difference instead of merely acknowledging it: On "Good to Be on the Road Back Home," he performs a droll country duet with Tarnation's Paula Frazer; on "Candyman," produced by the Automator (of Dr. Octagon fame), Singh follows rapper Justin Warfield in a hopscotch between Indian and African-American styles.
Yet for all its stylistic pleasures, politics are the heart of When I Was Born for the 7th Time. "Funky Days Are Back Again" begins as a playful poke at being retro ("The party's got a double e at the end again/Happy days are here again, my friend") but closes with a reminder that "funky days" can be less than carefree ("Zip-zap guns are back again/Worker strikes are back again"). And a wicked rereading of the Beatles' "Norwegian Wood" brings pop colonialism full circle as it mimics the song's sitar signature while 'Singh gleefully sings the Lennon-McCartney lyrics – in Punjabi. You've got to hand it to Cornershop; even their covers are incendiary. (Neva Chonin - http://www.rollingstone.com/reviews/)


When I Was Born For The 7th Time (Wiiija, 1997 - Luaka Bop/Warner, 1997) mette a frutto quel melange stilistico in un formato piu` commerciale. Eliminate le cacofonie, reso professionale il sound, mimetizzate le radici indiane, esaltate le melodie e introdotti i circuiti elettronici, quel che rimane sono canzonette disinvolte come il singolo di successo Brimful Of Asha (sorprendentemente cadenzato alla Velvet Underground) o We're In Your Corner (una briosa tarantella indiana). Sleep On The Left Side, per rap, sitar, batteria, tamburello, loop di harmonium e basso dub.
Il grosso del disco e` ballabile ed elettronico, trasudante di ritmi da trance e di produzioni alla moda. Funky Days Are Back Again e Road Back Country (una ballata country!) sono brani cromatici e mimetici, costruiti su armonie viscide che sgusciano dai generi senza lasciar traccia. Gli strumentali Butter The Soul e It's Indian Tobacco sono completamente artificiali, collage di eventi sonori distesi su una gradevole base ritmica. In altre parole: riempitivi di lusso. (Piero Scaruffi - http://www.scaruffi.com/)

- Sleep On The Left Side
- Brimful Of Asha
- Butter The Soul
- Chocolat
- We're In Yr Corner
- Funky Days Are Back Again
- What Is Happening?
- When The Light Appears Boy
- Coming Up
- Good Shit
- Good To Be On The Road Back Home
- It's Indian Tobacco My Friend
- Candyman
- State Troopers (Part 1)
- Norwegian Wood (This Bird Has Flown)

CORNERSHOP

3 commenti:

  1. ciao Ricky, pure loro! i Cornershop sono durati pochissimo! era inevitabile, perchè il loro melting pot derivava principalmente dal fatto che il cantante aveva un che di esotico.. ma allora mettiamoci dentro pure le tue idolesse, le Cleopatra!
    a parte gli scherzi, restando seri, mi piace ricordare il bel remix fatto dal Re Mida dell'epoca, Fat Boy Slim, che diede un notevole slancio alla carina "Brimful of Asha" e soprattutto mi tornano in mente i giorni del nostro bellissimo (e pionieristico, oserei dire!) programma radiofonico "L'Impaziente Inglese" che conducevamo insieme su Radio Popolare Verona, che spesso aveva come sigla proprio il singoletto dei Cornershop!
    Gianni G.

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  2. vado controcorrente, per me fatboy slim rovinò il pezzo, velocizzando in modo grossolano. la versione dell'album era stupenda (così come il video). l'album l'ho riascoltato dopo un decennio ieri in macchina passando per l'umbria.....a parte il singolo e un altro paio di pezzi, il resto è decisamente ostico...

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  3. una domanda: chi è la cantante nel pezzo "Good To Be On The Road Back Home"?

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